برون سپاری خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ها و سازمان ها

برون سپاری فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از محبوب ترین استراتژی های امروزی برای شرکت ها و سازمانهایی است که به دنبال کاهش هزینه های عملیاتی IT و ارتقای مزیت رقابتی خود هستند.  برون سپاری فناوری اطلاعات و ارتباطات ابزاری خلاق برای مدیریت فناوری اطلاعات در هر دو بخش خصوصی و دولتی است اما انتخاب نوع و چگونگی برون سپاری خود مساله ای با اهمیت و چالش زاست.

برون سپاری موجب صرفه جویی در وقت، هزینه و ارتقای کیفیت و آزادسازی منابع سازمان است. در حال حاضر برون سپاری در حوزه خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات در  شرکت ها و سازمان های محلی نه تنها به عنوان یک گزینه بلکه به عنوان یک ضرورت استراتژیک مطرح است.

امروزه فن آوری اطلاعات، قلب تپنده بسیاری از کسب و کارها محسوب می شود. در بسیاری از سازمانها، سرویس های الکترونیکی و سامانه های نرم افزاری یا چرخه اصلی کسب و کار را مدیریت می کنند یا نقش مهمی در پیش برد مأموریت سازمان بر عهده دارند. از این رو، راه اندازی مراکز داده(به عنوان بستر سامانه های سازمان) در کشور روز به روز بیشتر مشاهده می شود. هزینه مستقیمی که برای راه اندازی و راهبری مراکز داده، می شود از یک طرف و ریسک هایی که اختلال در مراکز داده به سازمان وارد می کند از طرف دیگر، موضوع مدیریت استراتژیک و سیاست گذاری های کلان مرکز داده را حایز اهمیت می کند. طبق گزارش های معتبر، 70 درصد سازمانهایی که دچار بحران اساسی در مراکز داده خود شده اند، بطور کامل ورشکست شده اند. این موضوع، مدیران حوزه فن آوری اطلاعات و نیز مدیران ارشد سازمانها را بر آن می دارد که انتخابهای هوشمندانه ای در زمینه سرمایه گذاری بستر فن آوری اطلاعات داشته باشند. ارایه سرویس با کیفیت، همراه با پوشش ریسک های احتمالی، مأموریت امروز مراکز داده است که با فاکتور SLA(Service Level Agreement) قابل ارزیابی است.

اولین و مهم ­ترین نکته ای که برای تصمیم گیری درباره برون سپاری باید بدانیم این است که: بنگاه ­های کسب­ و کار کوچک تا متوسط، به این دلیل برای برون سپاری نیازهای فناوری اطلاعات و ارتباطاتشان متقاعد میشوند که دردسر کمتری را تجربه کنند.

البته موضوع به همین سادگی هم نیست. در ادامه سعی میکنیم این مسأله را بیشتر باز کنیم. برای اینکه بتوانید یک تصمیم صحیح در مورد برون سپاری یا عدم ­برون سپاری فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمانتان بگیرید، باید شواهد کافی برای توجیه و پشتیبانی از تصمیمتان در اختیار داشته ­باشید.

بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در یک سازمان، از یک فضای کاملا پیچیده تشکیل شده و میزبان انواع سخت افزارها، نرم­ افزارها و شبکه­ های کامپیوتری است. این محیط امکان و فرصت راه ­اندازی و اجرای جریان­ های کاری و عملیات حرفه­ای و مهم؛ مانند، فروش و زنجیره تامین، فرآیندهای مالی و حسابداری، مدیریت ارتباط با مشتری، ارسال و دریافت ایمیل و تولید و انتشار اسناد را در اختیار شما قرار خواهد داد.

مزایای برون سپاری زیرساخت فن آوری اطلاعات و ارتباطات

منظور از زیرساخت فن آوری اطلاعات و ارتباطات، بسترهای لازم جهت ارایه سرویس های الکترونیکی است. مزایای برون سپاری عبارتند از:

کاهش هزینه ها

کنترل هزینه ها کلی سازمان:

زمانی­که وظایف و مأموریت ­های بخش فناوری اطلاعات در سازمانتان را به یک تأمین­ کننده­ ی معتبر برون سپاری می­کنید، در قالب پرداخت یک حق ­الزحمه­ ماهانه می ­توانید هزینه ­ها و مخارج سازمان را کنترل کنید. در این شرایط این مزیت وجود دارد که اطلاعات مربوط به پرداخت ­ها در اختیار شما خواهد بود و با یک مدیریت مناسب می توان از نوسان ماهانه هزینه ها جلوگیری کرد.

باتوجه به برون سپاری بخش مهمی از زیر ساخت فناوری اطلاعات و ارتباطاتتان میتوانید صرقه جویی بسیار جدی در هزینه روزمره وکنترل آنها داشته باشید. محاسبه و برآورد نرخ سرمایه گذاری (Capex) و همچنین برآورد دقیق تر نرخ نگهداری و پشتیبانی (Opex) از مزایای برون سپاری میباشد، شرکت عامد در تمام مراحل قبل برون سپاری (برآورد کاهش هزینه های، کنترل های هزینه ها و طرح توجیهی) در کنار شرکت و سازمان شما خواهد بود.

کاهش هزینه در زمینه نیروی انسانی:

نگهداری یک مرکز داده نیاز به دانش و تتخصص های متعددی دارد. همچنین جهت  ارایه یک سرویس با سطح کیفی بالا، بر اساس بهروش ITIL، یک مرکز داده می بایست دارای یک ساختار منسجم سیاستی و فرایندی باشد.  تشکیل واحدی که همه تخصص های لازم را جهت ارایه سطح بالایی از کیفیت برای یک مرکز داده لازم است – به خصوص با در نظر گرفتن مبحث افزونگی در نیروی انسانی –  هزینه های سربار زیادی به مراکز داده تحمیل خواهند کرد. در بسیاری از مراکز داده کوچک و متوسط، به کار گیری تعداد زیادی نیروی انسانی در زمینه پشتیبانی فنی و فرایندی مرکز داده توجیه اقتصادی ندارد. چه بسا تعداد زیادی از این نیروها به لحاظ حجم کاری ، حجم کاری بالایی نداشته باشند ولی مرکز داده جهت ارایه سرویسی با کیفیت بالا-به دلیل جدا بودن تخصص های مختلف- نیازمند استخدام نیروهای زیادی می باشند. شرکت های Service Provider  از استراتژی منابع مشترک در بخش نیروی انسانی نیز استفاده می کنند و با افزایش بهره وری نیروها، کاهش قابل ملاحظه ای در زمینه هزینه بکار گیری نیروی انسانی را فراهم  می سازند.

شرکت عامد

تمرکز سازمان بر روی اهداف اصلی سازمانی

توسعه و نگهداری مرکز داده، انرژی و تمرکز زیادی در واحد فن آوری اطلاعات سازمان ها نیاز دارد. امروزه واحد های فن آوری اطلاعات سازمان ها در کشورهای پیشرفته، بجای تمرکز بر توسعه و نگهداری بستر زیرساخت فن آوری اطلاعات و ارتباطات، تمرکز خود را بر روی فن آوری اطلاعات بعنوان ابزار بهبود کسب و کار سازمانی می گذارند. توسعه سامانه های جدید، ایجاد گزارشهای تصمیم ساز و بهره جویی از قدرت تکنولوژی ها و بهرو ش های جدید فن آوری اطلاعات در راستای افزایش سودآوری و بهره وری سازمانی، از جمله مأموریت های واحد فن آوری اطلاعات شرکت ها و سازمانهای نسل جدید است. امروزه واحد های فن آوری اطلاعات سازمانها، تمرکز خود را بر بخش های تولید نرم افزار و سامانه های هوشمند برو روی بستر هایی مانند وب و موبایل جهت تسریع و افزایش کیفی سرویس های سازمانی و ایجاد فرصت های جدید کسب و کار می نمایند و برون سپاری در بخش زیرساخت مرکز داده، می تواند موجب شود واحد فن آوری اطلاعات سازمان با تمرکز بیشتری به مأموریت های اصلی خود بپردازد. با برون سپاری زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطاتتان به شرکت عامد بدون نگرانی بر روی اهداف سازمان وماموریت های خود تمرکز کنید.

 

 

افزایش سطح امنیت شبکه و اطلاعات

امروز مبحث امنیت سایبری به مقوله بسیار پیچیده ای تبدیل شده است. طبق آمارهای رسمی، میزان جرایم سایبری در فاصله سالهای 2015 تا 2020، دو برابر خواهد شد. بررسی آمارهای رسمی سالهای اخیر نشان می دهد به دلیل تنوع و پیچیدگی روش های نفوذ سایبری سازمانها هزینه های زیادی جهت بالا بردن سطح امنیت اطلاعات مراکز داده خود متحمل می گردند و میزان سرمایه گذاری سازمانها در مقوله امنیت سایبری نسبت به سالهای قبل، چند برابر شده است. تجربه نشان می دهد تکنولوژی های مربوط به امنیت اطلاعات با سرعت بیشتری نسبت به بخش های دیگر مراکز داده تغییر می کنند و سازمانها معمولاً مجبور به سرمایه گذاری های مجدد کوتاه مدت سه الی 4 ساله در این حوزه می گردند. از طرفی نیروی انسانی زبده در این زمینه در کشور  بسیار کم  است و استفاده از نیروهای کم کیفیت، خطرات زیادی برای مقوله امنیت سازمانها خواهد داشت. بر اساس آمار رسمی شرکت سیسکو، حدود 75 درصد ریسک های امنیتی سازمانها نه بخاطر تجهیزات امنیتی، بلکه بخاطر ضعف در حوزه استفاده از نیروهای امنیتی زبده، فرایندها و دستورالعمل ها و عدم تسلط فنی کافی به مقوله راهبری امنیت مرکز داده است. از طرفی پوشش زوایای مختلف امنیت اطلاعات علاوه بر آنکه به خودی خود نیاز به تخصص های متنوع در زیر شاخه امنیت دارد، نیاز به اجرای پروژه های متعدد امنیتی از جمله پروژه های ISMS، تست نفوذ(Pentest)، فایروال (Firewall)، فایروال نرم افزار های تحت وب (WAF)، مستحکم سازی سیستم عامل ها و تجهیزات شبکه ای (Hardening) و سیستم های جلوگیری از حملات عدم دسترسی (DDoS Protection) دارد که در بسیاری از مواقع هزینه واحد امنیت سازمان را به میزان  غیر منطقی بالا خواهد برد. شرکت های Service Provider  قدرتمند، با استفاده از ابزارها، فرایند ها، سیاستها  و نیروی انسانی کارآمد می توانند با استفاده از استراتژی اشتراک منابع، با هزینه ای به مراتب کمتر از هزینه خود سازمان، سطح کیفی بسیار بالاتری را در زمینه امنیت  اطلاعات در اختیار سازمان قرار دهند. شرکت عامد با همراه داشتن متخصصان خبره ای در حوزه امنیت شبکه و امنیت اطلاعات در تلاش است بهترین خدمت را این حوزه نیز برای سازمان ها و شرکت ها ارائه دهد.

افزایش کیفیت سرویس و کاهش ریسک

مراکز داده هایی که نیاز به ارایه سطح کیفی بالایی از سرویس دارند نیازمند استفاده از روش های مدیریت ریسک می باشند. زمانی که سازمان نیازمند SLA (سطح کیفی سرویس) بالا باشد، علاوه بر اینکه نیازمند انجام هزینه های سربار زیادی در بخش تجهیزات و تکنولوژی ها است، در دو بخش نیروی انسانی، فرایند ها وسیاست ها نیز نیازمند انجام هزینه و بعضاً اجرای پروژه های تخصصی می باشد. برای مراکز داده کوچک و متوسط، معمولا نتیجه بررسی مالی نیازمندی ها  این است که به دلیل عدم توجیه اقتصادی انجام برخی هزینه ها، سازمان در برخی حوزه ها ریسک را پذیرفته، از انجام هزینه های کیفی خودداری می کند. همین پذیرش ریسک علاوه بر اینکه ریسک تبعات کیفی برروی سرویس های سازمان را افزایش می دهد، ریسک های مالی و غیر مالی زیادی متوجه سازمان می نماید. بعنوان مثال سازمانهای کوچک و متوسط  به دلایل اقتصادی، معمولاً تمایل چندانی به استفاده از آخرین استانداردهای مرکز داده ندارند. در حالیکه می توانند با استراتژی برون سپاری زیرساخت فن آوری اطلاعات، به یک Service Provider که از آخرین تکنولوژی های روز استفاده می کند، علاوه بر کاهش هزینه، کیفیت بالایی را تجربه کنند.
بعنوان مثال ممکن است برای یک سازمان با مرکز داده متوسط توجیه اقتصادی نداشته باشد که از چندین نیروی فنی متخصص جهت نگهداری شبانه روزی مرکز داده استفاده نماید یا برای یک سازمان نسبتا کوچک به لحاظ هزینه ای توجیه نداشته باشد از تجهیزات و امکانات کیفی مطابق با آخرین استاندارد های روز دنیا استفاده نماید.
شرکت های معتبر Service Provider علاوه بر اینکه از تجهیزات و تکنولوژی های پیشرفته استفاده می کنند در بخش فرایند ها و سیاست ها دارای تجربیات زیادی هستند و نیز در بخش نیروی انسانی از نیروهای مجرب و کارآمد استفاده می نمایند و این موضوع، علاوه بر افزایش کیفی سطح خدمات، موجب کاهش ریسک سازمانها خواهد شد.

چابکی و توسعه سریع

سرویس های الکترونیکی سازمانها روز به روز در حال گسترش است و افزایش ضریب نفوذ اینترنت در کشور موجب شده سازمانها سرمایه گذاری بیشتری در زمینه بهره جویی هر چه بیشتر در حوزه فن آوری اطلاعات از طریق سامانه های تحت وب و موبایلی جدید انجام دهند. این موضوع سبب می شود چابکی در توسعه و تغییر در مراکز داده، یکی از ضرورت های مراکز داده نسل جدید شود. در حالتی که خود سازمان اقدام به ایجاد مرکز داده می کند، توسعه مرکز داده -جهت افزایش ظرفیت و یا ارایه سرویس های جدید- نیاز به انجام مراحل اداری مانند تهیه اسناد مناقصه، برگزاری مناقصه، انتخاب برنده، عقد قرارداد و مدیریت پیمانکار منتخب خواهد داشت، لذا توسعه و تغییر مرکز داده در بسیاری از شرایط پروسه زمان بر و انرژی بری خواهد بود. در حالیکه در صورت برون سپاری زیرساخت مرکز داده، سازمان می تواند ظرف چند ساعت، اقدام به توسعه و تغییر مرکز داده خود نماید. این موضوع پشتوانه بسیار محکمی برای تصمیمات مدیران سطح بالای سازمان در راستای توسعه کسب و کار و افزایش درآمد خواهد بود.

شرکت عامد

جهت مشاوره و برون سپاری فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمانتان با ما تماس بگیرید.

فهرست